KateW kastar en brandfackla - avd. Feminismen

Skepp ohoj och välkomna till dagens uttrycksfulla stund. Idag ska vi punktstudera hur man retar upp en hel drös feminister. Mycket nöje!

För det första tycker jag att det är viktigt att påpeka att feminism inte behövs. Humanism däremot är bra skit, men i och med att vi skapar ett semantiskt begrepp så som feminism, befäster vi då inte bara den polemik mellan könen som de små feministerna själva inte vill kännas vid/utplåna? Självmål BollKalle...

Vidare blir feminism löjligt i sina små vardagsextrema utbrott. Ungefär som att sortera tidningspapper och sedan åka fyra mil enkel resa till återvinningsstationen utan att ha något annat ärende. Counterproductive to say the least. Att hindra sin dotter från att leka med dockor bara för sakens skull och sedan härja till spisen fär att laga mat innan mannen kommer hem. Låt honom svälta ihjäl då, det är inte särskilt svårt att värma gröt-på-tub - om du nu ändå ska kackla om jämställdhet menar jag?

Och sluta för fan att urskulda er, ni så kallade feminister. Sliter ni hellre av ryggen än ber mannen om hjälp med tunga kassar. För är det feministiskt godtagbart att män är starkare än kvinnor? Det är väl också bara något vi har fått för oss? Genusdravel.

Gudrun Schyman är ett bra exempel på den feministiska trovärdighetens bottennapp. Kärringfan kan inte ens ställa upp i Let's Dance utan att genast börja bräka om hur kvinnorförnedrande det är att bli lyft av en man, så varför kan inte hon få lyfta istället, och han stå på knä. Så slipper vi befästa de patriarkaliska bojorna ytterligare liksom... Du skulle ha hållit dig kvar på raven istället Gudrun, efter lite mer roliga tabletter är det nog ganska lätt för folk att ta dig för en äldre man.

Fy fan alltså, på riktigt så förstår jag att folk (läs män) inte vill ha dylikt i näringslivet. Stå på tå och snyfta och skria som en åsna för att få kvoteras in någonstans? Är det värdigt? Låter det bra?

Genom att göra det aktiva valet att inte vara feminist. Att låta Johan bära mina tunga kassar och fickparkera min bil om det behövs. Att kräva rättvisa men inte särbehandling. Genom det tror jag att jag kommer fan så mycket längre. Och ja, hade jag haft ett par bröst hade jag utnyttjat dem, inte tejpat ihop dem och klätt mig som en truckchaffis för att försöka få det jämställt...

Och får vi barn får min sambo vara hemma sin halva av tiden. Men inte för att det ska vara jämställt. Utan för att det ska vara rättvist. Det finns en viss skillnad era rabiata dårar. Försök känna den.

Det här inlägget tillägnar jag Gudrun Schyman, hela Guldbagge-galan, samt Birgitta Olsson (FP)


Kommentarer
Postat av: emma

min tanke är:

själva feminismen eller humanismen om vi så vill, den handlar i grund och botten om att var människa har rätten att uttrycka sina behov och handlingar efter hur denne själv vill.

Alltså kan jag gå omkring i kjol men skita i att raka bena.

jag kan baka fantastiska kakor till daniel men äta upp 3/4 av plåten själv. jag får tycka om att göra mig fin. jag får dissa tunga kassar - eftersom jag fysiskt inte är byggd för tung skit.



jag menar, det är väl inte mer än rätt att jag, liksom alla andra, får göra som andan faller på. Men är medveten om varför och vilka följder det får. oavsett om dom är bra eller mindre bra. ur sin synvinkel.



låt mig göra vad jag vill. på allas villkor.

och då är vi fria som människor.



förstår du mig?

2010-02-02 @ 00:01:55
URL: http://www.tryhandleme.blogspot.com
Postat av: Åsa

Precis :) Och då är du humanist, och det är som sagt bra skit. Du känner skillnaden ;)

2010-02-02 @ 08:05:17
URL: http://katewellings.blogg.se/
Postat av: emma

Oh yes I can feel it! :)

2010-02-02 @ 11:22:38
URL: http://www.tryhandleme.blogspot.com
Postat av: emma

fast ett tillägg. bara för att jag så sällan har chansen att få prata om sådana viktigheter. ;)



jag säger med nöje att jag är feminist om någon frågar.

det liksom rycker i ögonen på folk när jag poängtera (genom själva ordet feminist) att jag motsätter mig patriarkatet. att jag aktivt väljer att sätta mig själv i samma rum som andra - även de av manligt kön.

jag tror dock alltför många feltolkar och tror att feminism betyder att sko sig på det sätt som könsmaktordningen förut låtit män göra. att vara feminist är inte att vara radikal och stå på barikaderna. det är att vara medveten om mina val, att veta vad konsekvenserna är. vad mitt handlande får för konsekvenser i samband med mitt interagerade med andra.



Yo!

2010-02-02 @ 11:31:33
URL: http://www.tryhandleme.blogspot.com
Postat av: Åsa

Oh, clever girl. Vi får väl fortsätta på torsdag - våra män kan få spela TV-spel om de så hellre önskar ;)

2010-02-02 @ 21:36:22
URL: http://katewellings.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0