Fransk potatissallad

Mmm idag fick jag min drömmiddag! Efter att vi hade släppt av svärfamiljen på Hemsön fick yours truly ett Supermeal med plus från Vraket som take-away. Gott och flottigt!

Min käre, som är mer av en finsmakare (och dessutom inte får äta gluten eller mjölkprotein) mumsar nu istället i sig pepparbiff och:

Fransk potatissallad

Ingredienser
Portioner: 4

3/4 kg potatis
2-3 (ca 100 g) schalottenlökar 
1/2 dl hackad dill och persilja
1-2 msk kapris 

SÅS:
1 msk vinäger
2 tsk fransk senap
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar 
1 krm socker
3 msk raps- eller olivolja 
1 msk vatten

Fransk potatissallad

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Vegetariskt

Gör så här
Skala och koka potatisen i saltat vatten. Skala, hacka eller skiva löken. Blanda alla ingredienserna till såsen. Skiva den varma potatisen och lägg den i en skål, varvad med schalottenlök och kryddgrönt. Häll över salladssåsen och lyft potatisen så att alla skivor blir fuktade av såsen. Låt salladen stå ca 1 tim och ta smak.

Strö över kapris och servera potatissalladen till rökt kött, grillad korv eller kall skivad rostbiff.

Receptet är från www.ica.se och rekommenderas starkt!


Ikväll ska vi nog se en film, fick precis mess från Miss Mary att Sälen är i hamn. Skoj skoj! Fira födelsedag på after-ski!

Trevlig afton.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0