Nattens boktips

Såhär i nattens sena timma (åtminstone för oss som är 25 på det 65:e) ligger jag och klurar lite på vilka bokskatter jag skulle sno med mig ut om lägenheten brann upp. Fast du skulle jag nog låta böckerna brinna och köpa nya, och rädda sambon, datorn och fotoalbumen istället. Men ni förstår kanske vad jag menar. (Reds.anm. förstår ni inte det är troligen även kommande litteratur för avancerad, och ni kan således sluta läsa nu och gå och noppa ögonbrynen)

Jag bör först och främst varna er att jag är en nörd i ordets rätta bemärkelse när det kommer till det skrivna ordet. Sedan den späda åldern av 3 bast har jag fullkomligen slukat allt läsbart jag har kunnat lägga mina frityrflottiga fingrar på. I tonåren hade jag vänner som kände likadant inför CD-skivan, men denna produkt kunde aldrig (trots idoga försök) konkurrera ut boken i min värld. Fast jag har en icke obetydlig samling trevliga plattor som dammar i förrådet. Jag kan även med fördel läsa böcker om och om igen. Bara för att de är så roliga/finurliga/underbara. Böcker som står sig i min värld är bl.a.

1. Dennis Lehanes underbara Patrick Kenzie-svit. Bubba Rogowski jag ÄLSKAR dig!
2. Sjöwall/Wahlöös klassiker Roman om ett brott. Kristiansson/Kvastmo/Kvant kryddar en trist vardag när som helst.
3. Reginald Hill. För det mustiga bildspråket och de semi-intellektuella referenserna.
4. Thomas Harris - Hannibal. Den boken fick ett oförtjänt dåligt rykte efter filmen.
5. Elsie Johanssons Nancy-trilogi. För att jag gråter. Varenda gång.

Läs läs LÄS! Börja uppifrån. Eller nerifrån. Bara ni läser. Det finns (tack gode gud) mer än Liza Marklund här i världen.

Kommentarer
Postat av: Håkan

Haha, nja, du var nog bättre redan innan jag stack... Satt faktiskt på jobbet och läste det här inlägget inatt. Lehane äger! Nya boken ett land i gryningen är grym den med. Hoppas allt är bra med dig/er. Hälsa!

2009-04-24 @ 19:28:41
URL: http://barens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0